Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2022
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!
Een bijna echte Yankee: de Bering 65!

Een bijna echte Yankee: de Bering 65!

Maandag 3 maart 2014

Amerika, het land van groot, groter, grootst. Big = Better. Amerikanen zijn naast hun drang naar groteske zaken ook fervent watersporters. Er worden aardig wat boten in Amerika gebouwd waarbij met name de snelle speedboten en visboten ook in Europa gretig aftrek vinden. Maar ze kunnen meer hoor die Yankees, dat bewijst de Bering Expedition 65 wel!

 

Een echte DIKKE overdadig luxe Amerikaanse trawler!

 

Het verhaal van de werf die de Bering jachten bouwt: Bering Yachts, begint met 2 Russen..... Hoe cool is dat? Russen die boten maken op een Amerikaanse wijze..... Eigenlijk is Bering Yachts net zo Amerikaans als Poetin of Goudse kaas! De boten worden namenlijk in China en Turkije gebouwd, zijn ontworpen door een Australiër en qua concept dus bedacht door die 2 Russen. Doet verder niets af aan het verhaal van Bering Yachts. De werf is in 2007 opgezet door Alexei Mikhailov en Alexander Obidin die o.a. in Mother Russia een rederij bezitten met 5 vistrawlers. Hun liefde voor schepen en met name stoere trawlers heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ze een eigen werf hebben opgezet.

 

De boten die Bering Yachts maakt zijn zonder uitzondering mini replica's van grote vistrawlers. Nu doet de term replica niet echt eer aan deze schepen. Ze zijn qua romp helemaal opnieuw ontworpen zodat er een ideale mix is ontstaan van zeewaardigheid, vaareigenschappen en ruimte. Die ruimte is nodig om alle luxe die Amerikanen (en Russen ook naar nu blijkt) zo belangrijk vinden aan boord te kunnen krijgen. En als we het hebben over luxe dan bedoelen we ook luxe. Moet je alleen al die foto's bekijken die we bij dit artikel hebben geplaatst..... whow..... daar word je best blij van!

 

Wat kunnen we zeggen over de Bering Expedition 65?

 

Allereerst natuurlijk dat het schip er megacool uitziet. Ze heeft wat weg van een Grand Banks in de verte maar dan wel een stuk strakker en van staal. Zo'n Expedition 65 ziet er uit als een krachtpatser, zo'n schip dat niet bang wordt van een tocht over de Atlantische of Indische Oceaan. Echt de robuuste uitstraling van een expeditieschip met een grote machinekamer met heel veel herrie van de motoren en generator erin....... wij houden daar wel van.

 

Bering Yachts combineert het gebruik van chique warme materialen met de grove lijnen die een trawler hoort te hebben. Het resulaat mag er wezen. Tot achter de komma hebben de interieurbouwers gelet op details en afwerking. Mag ook wel voor een boot in deze prijsklasse natuurlijk, maar toch: je ziet dat ook wel eens anders. Zaken als een wasmachine, een vaatwasser, meerdere douches, een entertainment  center door het hele schip, boegschroef, climate control en nog veel meer zijn allemaal standaard. Voor zowel als de captainscabine als de verblijven voor de mede opvarenden geldt dat alles tip top verzorgd is. Sowieso allemaal een eigen toilet en badkamer maar ook de bedden zijn echt geen kooi meer te noemen. In de versie met extra verblijven voor een eventuele bemanning valt op dat de bemanning, die aan boord van een Expedition 65 MAG werken, een luxe heeft die wijzelf i.i.g. niet hebben op onze boot...... Myah, stof tot nadenken!

 

Wat verder opvalt zijn de ruime gangboorden en dekken die de werf in het ontwerp heeft weten te realiseren. Je waant je bijna op een cruiseschip wanneer je van boeg naar spiegel wandeld. Ook de ruime en zeer fraaie flybridge geeft een open en heel nautisch gevoel. Het chique dekbeslag en houtwerk aan boord ademt een sfeer van onverzettelijkheid, die ook door het ontwerp van het schip versterkt wordt. Het is heerlijk toeven aan dek van de Expedition 65. Uiteraard zijn er van die lekkere gadgets als een buitenkoelkast en douche aanwezig net als Wifi en zonneschermen. Mooi en praktisch.... een musthave!

 

De Bering Steel Yachts Expedition 65 specificaties:

- lengte: 19,3m

- breedte: 6,1m

- diepgang: 1,8m

- doorvaarthoogte: 7,9m

- gewicht: 92t

- motorisering: 2 x John Deere Diesels met elk 460pk

- kruissnelheid: 8 knopen

- topsnelheid: 10,3 knopen

- inhoud dieseltanks: 17.000 liter (4.500 gallon)

- inhoud watertanks: 1.500 liter (400 gallon)

- aantal hutten: 3 tot 8

- dubbele besturing (stuurhuis en flybridge) en besturing op afstand

- boegschroef: standaard, hekschroef optioneel af werf

- stroomvoorziening: Generator (verschillende versies mogelijk)

 

Voorwaar geen klein bootje waar je even mee de Vinkeveense plassen oversteekt. Nope: de Bering Expedition 65 is een stalen zwaargewicht voor grote zeereizen, met of zonder bemanning. Nu kun je dit schip met 2 man al varen dus die crew hoef je niet mee te nemen. Deze Expedition 65 is echt een schip voor hele lange reizen. Met 17.000 liter diesel aan boord kom je volgens de werf 5.000 zeemijlen ver (mits je op kruissnelheid vaart).... Voor een wereldreis moet je wel even je pinpas meenemen, er zal getankt.... met zulke tanks: gebunkerd, moeten worden......

 

Is er een markt voor in Nederland? Geen idee, zeg jij het ons maar. Wij vinden zo'n Bering Yacht eigenlijk stiekem wel heel erg gaaf. Maar om nu met zo'n enorm ding door de Nederlandse vaartjes te ploegen..... Mwah... Misschien is het iets voor de avonturiers onder ons die ermee naar Spitbergen willen varen, net als Henk de Velde bijvoorbeeld. Spitsbergen? Klinkt ook beter dan Jachthaven de Huppeldepuppel te Heerhugowaard ofzo..... Met de Expedition heb je niets te zoeken op het Heegermeer, even een klein beetje naar stuurboord cruisen en je zit vast in de blubber met je 1,80 diepgang... of nog erger je vaart pardoes over een paar kids heen met hun Optimistjes.... Nope: dit is een GROOT schip voor nog GROTER water.

 

Ben jij helemaal om? Ga dan naar www.beringyachts.com voor meer info. Hier vind je heel veel foto's, films en o.a. de ellenlange lijst met alles dat standaard geleverd wordt op een Bering Expedition 65. Ook tref je de andere motorjachten aan die de Bering Jachtwerf bouwt..... wordt lastig kiezen nog voorspellen we je alvast.

 

 

 

foto's met dank aan Bering Yachts