Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
© Kings of the North, 2024
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
HISWA 2013 report vanaf de beursvloer.
HISWA 2013 report vanaf de beursvloer.
HISWA 2013 report vanaf de beursvloer.
HISWA 2013 report vanaf de beursvloer.
HISWA 2013 report vanaf de beursvloer.
HISWA 2013 report vanaf de beursvloer.

HISWA 2013 report vanaf de beursvloer.

Dinsdag 12 maart 2013

De HISWA 2013 ligt alweer 2 dagen achter ons. De bezoekersaantallen zijn bekend, ongeveer 40.000 hetgeen zo'n beetje overeenkomt met de versie van afgelopen jaar. Tevreden gezichten dus. Natuurlijk is Happy Sailor ook zelf wezen kijken, slim een rustige dag geprikt (donderdag) en op ons gemak alles bekeken wat er te bekijken viel.

 

Wat eigenlijk direct opviel is het GIGANTISCHE aanbod aan dagrecreatie boten. Ontelbare sloepen, de een nog mooier en luxer dan de ander. Veel sportboten en open zeilers en incidenteel een jacht dat geschikt is voor een langer verblijf. Logischerwijs liggen de meeste 'echte' schepen op de 'natte' HISWA, die zullen we dan wel zien maar.... een beetje jammer blijft het wel. Niet te lang getreurd aangezien er ondanks het gemis aan de wat grotere schepen genoeg te zien was.

 

Een korte impressie!

 

Bij binnenkomst liepen we al vrij snel tegen de aluminium boten aan. Daar is echt veel mee mogelijk, best of both worlds en in de meeste gevallen zeer betaalbaar. Het electrisch varen had onze aandacht, schijnt de toekomst te zijn (daarover in editie 1 van Happy Sailor Magazine meer). Vooral de passie waarmee sommige standhouders over hun motoren spraken was mooi om te zien. Daar waar wij die electro motoren toch vooral zagen als veredelde slotcar motortjes maar dan groter daar wisten de mensen van o.a. Bellmarine ons echt te overtuigen van het tegendeel. Gekeken natuurlijk bij de alom aanwezige sloepen, paar hele mooie gezien en ook verrassend genoeg: een aantal zeer betaalbare. Van Rib tot Surfboard en van (fraai) Miljoenenjacht naar Daysailer, leuk om te zien en om over te babbelen met de standhouders.

 

De grootste verrassing was voor ons niet eens zozeer een boot maar de compleet nieuwe boottrailer serie die het bedrijf VANCLAES op de beurs toonde. Kijk daar is nou echt over nagedacht. Met de trend naar dagrecreatie op het water zal de vraag naar trailerschepen alleen maar toenemen. Mooi te zien dat een bijproduct als een boottrailer zoveel innovatie in zich kan hebben. Voor Happy Sailor is VANCLAES echt de smaakmaker op deze HISWA!

 

Nog iets opvallends was de superfraaie Volkswagen Kever spijlbus (foto3). Heeft niets met watersport te maken, behalve wellicht dat dit het 'oer' surfersbusje is maar wat een leuk ding zeg. SUPER!

 

Wat verder opviel was dat de bezoekers op donderdag redelijk vergrijst zijn, zie de twee bovenste foto's bij dit bericht. Tel de grijze koppies maar en je zult direct zien dat zo'n jeugdpaviljoen echt noodzaak blijft willen we straks niet met z'n allen aan het babbelen zijn over rolator vriendelijke steigers en extra afvalbakken voor de incontinentie slips van de opvarenden..... Een mooie noviteit zou dan zijn een kunstgebit dat blijft drijven, handig voor als je die giek terugkopt waardoor je gebit het schip verlaat..... We hebben overigens van de organisatie begrepen dat er in het weekend veel meer jeugdige bezoekers op de beurs rondliepen, dat zit dus wel goed.

 

Is de HISWA in deze vorm de moeite waard? Sure! Door het ietwat tegenvallende economische klimaat in Nederland zijn een aantal smaakmakers weggebleven van de beurs, jammer maar begrijpelijk. Dat gaf de HISWA 2013 een wat dagrecreatie boot achtige sfeer. Niet dat dit slecht is maar er is natuurlijk meer op de markt dan hetgeen er op de beurs aanwezig was. Eerlijk is eerlijk: de organisatie van de HISWA had alles voor ons bezoekers PRIMA geregeld waardoor een middagje HISWA zelfs zonder grote boten echt de moeite waard is en blijft. Volgend jaar weer!