Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2018
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!
In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!

In de SPOTLIGHT: Fifty Fifty Motorsailor!

Vrijdag 27 maart 2015

In de rubriek 'In de SPOTLIGHT', gaat Happy Sailor Magazine kijken op een schip dat de moeite van het vermelden waard is. De ene keer is het een kajuitzeiljacht (hebben we overigens tamelijk vaak), een andere keer is het..... een Fifty Fifty Motorsailor die alleen al door zijn opvallende uiterlijk echt het bespreken even waard is..... vandaar dus dit item!

 

Wonen, Varen, Zeilen...... gewoon de wereld rond!

 

Het verhaal van dit opvallende schip begint in 1961 ergens op de kale vlaktes van de toen nog zeer stabiele provincie Groningen. Anno 2015 zijn die Groninger vlaktes verworden tot een trillende massa waar menig trilplaat eigenaar jaloers op zou zijn..... Door al die aardbevingen in Groningen hebben alle Groningers inmiddels zeebenen, maar dat terzijde. Terug naar 1961. Op de toenmalige Kerstholt Werf werd de Fifty Fifty Motorsailor opgeleverd en in de vaart gebracht. De Kerstholt Werf stond destijds zeer goed bekend. Zo goed zelfs dat de Koninklijke familie van Monaco door Kerstholt een coaster heeft laten ombouwen tot luxe Koninklijk Jacht. Dit jacht heeft jarenlang de Koninklijke Monegasken rondgevaren tot het uiteindelijk weer werd verkocht (waar het nu is is de redactie van Happy Sailor niet bekend).

 

De Fifty Fifty Motorsailor waar we het nu over hebben komt dus uit 1961. Het basisconcept van dit schip gaat uit van 50% motorvaren tegenover 50% zeilen. Best of both worlds zou je kunnen zeggen. Daarnaast moest de Fifty Fifty zeer zeewaardig zijn onder alle omstandigheden en veel binnenruimte bieden. Kerstholt combineerde diverse specificaties tot één zeer bijzonder schip met een voor die tijd zeker uniek concept. Een woonschip waarmee je de wereld rond kon varen, zeilend zowel als op de motor. Nu bestaat de wereld niet alleen uit mooie warme wateren met witte stranden en gezellige palmbomen. Nope: je hebt stukken water met golven van 5 meter of nog erger: de Poolwateren!

 

Kerstholt realiseerde zich dat de wateren rond de polen toch tamelijk andere eisen stellen aan een schip dan de gezellig kabbelende Middelandsezee. Om deze reden werd de Fifty Fifty Motorsailer uitgevoerd in dik patent staal met bijvoorbeeld een kieldikte van maarliefst 8mm. Dit schip kan dus zeker lichte ijsgang handelen. Omdat het schip ook een woon/leeffunctie heeft waarvoor grote ramen noodzakelijk zijn (anders wordt het zo'n donker hol) besloten ze bij Kerstholt om alle grote ramen uit te voeren in een soort van kogelvrij glas. Een gemiddelde Somalische Piraat met een tweedehands Kalashnikov heeft het nakijken..... pas als ze een Bazooka meenemen moet je je zorgen gaan maken. Nu was dit dikke glas nog niet genoeg, alle ramen werden voorzien van stalen schotten zodat het schip min of meer hermetisch kon worden afgesloten mocht dit nodig zijn...... Tamelijk opvallende specificaties voor een plezierjacht!

 

Nu heeft de Fifty Fifty totaal niet de uitstraling van een plezierjacht of vergelijkbare motorsailors. Het schip ziet eruit alsof het direct uit de grote vaart komt en de hele wereld al heeft gezien. De dekopbouw doet een beetje denken aan die van reddingsboten als de Gebroeders Luden (http://www.happysailor.nl/1423004400/wat_een_kloek_schip/) die uit dezelfde periode stammen. Met de dikke aluminium masten omhoog ziet het schip er MEGASTOER uit, iets dat je van de gemiddelde motorsailor toch niet echt met droge ogen kunt beweren. Dit is een uniek schip dat geen gelijke heeft.

 

Specificaties van de Fifty Fifty Motorsailor:

- Lengte: 18 M.

- Breedte: 5,40 M.

- Diepgang: 1,70 M.

- Gewicht: 40 TON (ja..... echt 40 hele Tonnen)

- Type Kiel: dooskiel (met een dikte van 8 MM.)

- Bouwmateriaal: romp patentstaal, opbouw staal

- Motorisering: 2 x Dieselmotor (Daf 6 cilinder 80 PK en een Perkins 4 cilinder met 60 PK

- Dieseltankinhoud: 4500 liter

- Watertankinhoud: 5000 liter

- Aandrijving: 2 vaste 3 bladige schroeven

- Tuigage: Ketsch getuigd

 

Wanneer we naar de specificaties kijken van dit schip merk je direct dat ze niet gebouwd is voor een rondje Vinkeveense Plassen. Met een bunkercapaciteit van 4500 liter Diesel en maarliefst 5000 liter water kun je gewoon de wereld rond. Je vaart op de motoren door de kanalen om buitengaats de zeilen omhoog te gooien. De 3 grote Dacron zeilen (2 x grootzeil, 1 x fok) zorgen ervoor dat het schip prima ook zeilend uit de voeten kan..... al kunnen we ons voorstellen dat het gewicht van dit schip ervoor zal zorgen dat ze niet echt een Regatta winnaar zal worden......

 

Leuk om te vermelden is dat er nog meer Koninklijke families interesse hadden in een boot van Kerstholt. Zo heeft de Koninklijke familie van België een vergelijkbaar concept als de Fifty Fifty waar we het nu over hebben laten bouwen. Die Belgen hadden het idee dit schip te gebruiken als vluchtschip voor het geval de Russen zouden komen.... ja of de Duitsers nog een keertje, die hebben er immers een handje van hun ruzies in België uit te vechten. Het waren toen andere tijden en vluchten stond hoog op de agenda. De Fabiola's van België hebben hun schip nooit als vluchtboot hoeven te gebruiken dus wat er van hun Kerstholt schip geworden is..... ook dat weet de redactie van Happy Sailor niet (we weten feitelijk geen ene moer over Kerstholt, de Kerstholt schepen of wat dan ook, dat heb jij als trouwe lezer waarschijnlijk al 2 jaar geleden terecht opgemerkt). Feit is dat de Belgen hem ook hadden dus dan is het goed. Belgen zijn leuk en gezellig en als ze boten kopen in Nederland vinden we ze zelfs nog leuker. Hoera voor België!

 

Terug naar de Fifty Fifty Motorsailor die we hier bespreken. Dit is een volwaardig woonschip. Uitgerust met een complete keuken, dito badkamer, een reusachtige kajuit/woonkamer achterin het schip, een kantoor (ja echt, er zit een kantoortje in deze boot), een werkkamer compleet met bankschroef en werkbank, een schitterende stuurhuis, een lichte deksalon en nog wat slaapkajuiten en natuurlijk de machinekamer. Dit is zo'n typisch ruimtewonder. Van buiten oogt het groot, van binnen is het reusachtig. De afgelopen 20 jaar is er ook op gewoond...... en nu? Nu wordt ze verkocht. Jawel: verkocht! De huidige eigenaar heeft vermoedelijk een van de masten op zijn hoofd gehad want hij heeft andere plannen. 

 

Kijk dat is natuurlijk feitelijk PRACHTIG voor jou, tenminste als jij op een boot wil wonen die stijf staat van het karakter en waarmee je gewoon de wereld over kunt varen (moet je met zo'n klassieke woonark met zo'n betonnen bak proberen.... nog voor IJmuiden moet je de KNRM bellen omdat de zithoek inmiddels onder 1,5 meter water staat). 

 

Oh ja, er is in Nederland nog 1 Fifty Fifty aanwezig, in totaal dus slechts 2 van dit soort schepen aanwezig in NL!

 

Anyway: kopen kan hier: http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m911169878-zeer-ruim-en-stoer-woonschip-vaar-en-woonklaar.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr Wel eerst even langs de pinautomaat want ze is natuurlijk niet helemaal GRATIS, wel bijna wanneer we de hoeveelheid schip afzetten tegen de vraagprijs, dan is ze feitelijk een KOOPJE. Dus zoek jij iets UNIEKS, dan heb je het bij deze gevonden!

 

Foto 01: De Kerstholt Fifty Fifty Motorsailor!

Foto 02: In vol ornaat met de masten omhoog.

Foto 03: Van bovenaf en recent geschilderd (foto is wat ouder).

Foto 04: Het schip met haar fraaie spiegel.

Foto 05: De stoere lijn is hier bij het stuurhuis goed zichtbaar.

Foto 06: Buitenbesturing voor bikkels!

Foto 07: De gigantische living a.k.a. het paviljoen.

Foto 08: Gezellige dieselkachel in de living.

Foto 09: De ruime kombuis.... meer een echte keuken!

Foto 10: Dit zie je niet op ieder woonschip: waterdichte deuren!

Foto 11: Ook weer zo'n ruime... ja ruimte, de deksalon.

Foto 12: Blik van benedendeks op het stuurhuis.

Foto 13: Hoe stoer nautisch wil je het hebben?

Foto 14: Dashboard met het instrumentarium.

Foto 15: De machinekamer met de Daf en Perkins Diesels.

 

 

 

foto's met dank aan Easy Sail, de verkopende makelaar van dit schip: check www.easysail.nl