Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2018
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
In de SPOTLIGHT: Felucca Kornati 606!
In de SPOTLIGHT: Felucca Kornati 606!
In de SPOTLIGHT: Felucca Kornati 606!
In de SPOTLIGHT: Felucca Kornati 606!
In de SPOTLIGHT: Felucca Kornati 606!
In de SPOTLIGHT: Felucca Kornati 606!
In de SPOTLIGHT: Felucca Kornati 606!
In de SPOTLIGHT: Felucca Kornati 606!

In de SPOTLIGHT: Felucca Kornati 606!

Donderdag 11 december 2014

Deze keer in de rubriek 'In de SPOTLIGHT', een 'oudje' dat haar mannetje nog steeds staat, de Felucca Kornati 606. Ontworpen door Dick Koopmans sr. is de Felucca Kornati 606 van het begin af aan geliefd bij echte zeilers. De Felucca werd destijds door Jachtwerf Olympus uit Nederhorst den Berg gebouwd volgens de voor die dagen modernste productietechnieken. Ze was zo rond het begin van de zeventiger jaren top of the bill in haar klasse.

 

De ideale zeilboot voor de beginnende kajuitzeiler!

 

Wat direct opvalt aan de Felucca Kornati 606 is haar fraaie ranke lijn, een lage kajuitopbouw met een vrij groot goed toegankelijk voordek en brede gangboorden. 'Typisch een Koopmans', zullen de kenners zeggen. Dat laatste klopt overigens helemaal. Dick Koopmans sr. heeft tal van schepen ontworpen die allen dezelfde karakteristieke lijn hebben. Voor het oog zijn het allemaal beauty's. Qua zeilen had de oude Koopmans het destijds ook al meer dan prima begrepen. De vaar en met name zeileigenschappen van een Koopmans zijn eigenlijk altijd goed. Deze goede zeileigenschappen komen in de Felucca meer dan naar voren. Door de al genoemde ranke lijn snijdt ze bij weinig wind al heerlijk door het water en laat ze zich bij wat hardere wind heel makkelijk naar tamelijk indrukwekkende snelheden zeilen.

 

De Felucca Kornati is het oudere en kleinere zusje van de later gebouwde en veel verkochte Victoire 22. De Victoire 22 is een verlengde Felucca waarbij het grootste verschil in de lengte van de kuip zit, die is bij de Victoire een slordige meter langer. Die extra meter kan ons gestolen worden, de Felucca vaart perfect en de kuip is ruim zat. En..... doordat de Felucca Kornati 606 iets korter is dan de Victoire 22 ziet het oudere zusje er gewoon veel lekkerder uit. 

 

Ze is gebouwd middels een dubbele schaal, dat wil zeggen een buitenschip en een binnenschip dat aan elkaar wordt gemonteerd. Deze dubbelschaligheid heeft als grootste voordeel dat er een meer dan stevige romp ontstaat die ook nog eens nagenoeg condensvrij is. In de beginjaren van de polyesterbouw gebruikten de werven feitelijk teveel polyester. Het resultaat was dat de meeste zeiljachten uit die tijd superstevig zijn, veel steviger dan de plastic kuipjes die halverwege de jaren tachtig op ons los werden gelaten. Nog een voordeel van een boot uit het begin van de polyester periode is dat deze bijna nooit last hebben van Osmose (het ophopen van vocht tussen de buitenste lagen polyester). Men wilde een GOED product bouwen en gebruikte daarvoor het beste polyester dat voorhanden was. Het is vreselijk 'grappig' wanneer jij je Felucca voorziet van een nieuwe laag antifouling en je ziet de buren in de haven huilend op de steiger liggen, hun jaren negentig Polenboot valt van de Osmose bijkans uit elkaar! Heb je met een Felucca geen last van!

 

TIP: waar je op moet letten bij de aanschaf van een Felucca Kornati 606!

 

Wanneer je op zoek gaat naar een gebruikte Felucca let dan vooral op de bevestigingspunten van de stagen op het dek. Veel zeilboten op een wat hogere leeftijd vertonen kleine barstjes in het polyester op die plekken, de Felucca is daar geen uitzondering op. Ook een zwak punt van de Felucca zijn haar ramen. Of deze zijn zo lek als een politicus vlak voor Prinsjesdag, of ze zijn volledig krakelee (voorzien val talloze barstjes). Wanneer de ramen voorzien zijn van rubbers kun je deze bij lekkage het beste volledig vervangen voor nieuwe exemplaren met een aluminium profiel. Dit kost even wat maar is wel beter voor het interieur. Controleer verder de kiel, staat deze uit het lood, zijn de kielbouten niet doorgerot en hoe is de staat van de kiel zelf? De bevestiging van de kiel aan de romp is bij de Felucca zelden een probleem, wat we wel vaker zien is dat de afdichting rondom de kiel slecht is, hierdoor kan er water tussen de kiel en de romp komen.

 

TIP: hoe je Felucca zo te pimpen dat ze nog jaren mee kan!

 

Een Felucca is net als haar generatie genoten over het algemeen niet zo luxe uitgevoerd. Een spoelbakje met een pompkraantje en dat is het dan ook wel. Om jouw Felucca er toch uit te laten springen en ervoor te zorgen dat ze mee kan met modernere jachten kun je een paar slimme pimp's uitvoeren. Doordat haar kajuit niet zo hoog is loont het zich de moeite de kajuitvloer iets te versmallen. Zo win je een centimer of 15 hetgeen een veel ruimtelijker effect oplevert. Vervang het vluchtluik (dat bij de Felucca van polyester is) voor een vluchtluik met getint glas, hierdoor wordt de boot een stuk lichter. Voorzie ook de kajuitramen van getint glas, zo ontstaat er een fraaie stoere look. Nog een: door haar lage opbouw ziet ze er van zichzelf al heel racey uit, accentueer dit door een een dikke striping op de romp te plakken. Verder zijn zaken als een chemisch toilet, een kooktoestel en verlichting zo geplaatst. Wat wijzelf met name op kleine bootjes er handig vinden is om een Tablet aan boord mee te nemen voor de navigatie. Zoals je weet kun je naast navigeren ook nog tal van andere zaken met je Tablet. Zo heb je 1 apparaat voor alles, scheelt ruimte en accuspanning!

 

Dan het zeilen met de Felucca. Ze zeilt heerlijk. Met een beetje wind schiet ze door haar geringe gewicht gekoppeld aan een relatief groot zeiloppervlak vooruit. Een Felucca kan niet omslaan waardoor je haar lekker op d'r donder kunt geven. Trek die schoten maar flink strak, je zult zien dat de Felucca er niet om maalt, die knalt wel door. Ze is de ideale boot voor zeilers die overstappen van een open boot naar een kajuitboot. Ze zeilt bijna net zo sportief als een open bootje en is daarbij is erg vergevingsgezind... Het is een echte zeiler zonder nare trekjes, stiekem gewoon een schatje.

 

Tot slot: met een Felucca Kornati 606 heb je een goed scheepje te pakken voor weinig geld waarmee je prima een weekend weg kunt en daarbij ook nog eens sportief kunt zeilen. Gewoon een GOED BOOTJE!

 

foto 1: De Felucca Kornati 606.

foto 2: Het ruime voordek, de lage kajuitopbouw en de brede gangboorden zijn hier goed zichtbaar!

foto 3: Een kuip waar je prima met 4 personen in kunt vertoeven.

foto 4: In vol ornaat, prachtige lijn toch?!

foto 5: De kajuit biedt best wat ruimte voor haar lengte.

foto 6: Geschikt om met 4 personen in te slapen (2 volwassenen en 2 kids)!

foto 7: Toch tamelijk netjes nog voor haar leeftijd.

foto 8: Het onderwaterschip.

 

 

 

foto's Happy Sailor Magazine, mogen gedeeld onder bronvermelding