Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2022
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Ordinaire ruzie Bergers en KNRM!

Ordinaire ruzie Bergers en KNRM!

Donderdag 20 februari 2014

Het is al langer onrustig in Reddingsland, de frontlinie is en blijft het Markermeer. Het was gisteren goed mis met als triest gevolg een hele ordinaire ruzie, noem het een soap, over wie wat en wanneer mag redden. In de linkerhoek ons aller KNRM, in de rechterhoek de commerciële bergers..... wie dit gaat winnen? Niemand!

 

KNRM versus Commerciële bergers, hetzelfde doel, een wereld van verschil!

 

Even de feiten over het incident dat zich gisteren (19 februari) op het Markermeer (mooi vaargebied overigens: http://www.happysailor.nl/1381442401/het_vaargebied_markermeer/) heeft afgespeeld. Het gaat om een klein plezierjachtje met motorpech dat een paar kilometer ten zuiden van Lelystad stuurloos ronddobberde. Er werd door de opvarenden alarm geslagen en de Kustwacht alarmeerde de KNRM te Marken. Hier ontstaat de verwarring! KNRM Marken zou doorgaans direct zijn uitgevaren, ware het niet dat er recent in Lelystad een KNRM station is geopend. Door deze verwarring voer de KNRM boot uit Marken niet uit. Dit werd opgemerkt en de melding werd alsnog bij KNRM Lelystad gedaan die toen 15 minuten na de tweede melding uit voer richting het in problemen verkerende scheepje.

 

Eenmaal daar aangekomen had de commerciële berger Lima Delta Safety vanuit Edam het schip in nood al bereikt en een lijntje vastgemaakt. Op zich is er weinig aan de hand ware het niet dat het KNRM station Lelystad een beetje flauwe Tweets de wereld heeft ingeslingerd (waar inmiddels excuses voor zijn aangeboden). Het probleem over en weer speelt al langer (zie dit oudere bericht op Happy Sailor: http://www.happysailor.nl/1378332000/ruzie_over_wie_ons_mag_redden/). Afijn op locatie ontstond er een woordenwisseling tussen de beide redders die duidelijk maakt hoezeer de commerciële bergers en de KNRM verschillen in opvatting.

 

De ordinaire discussie gaat over de defintie van redden en bergen. Volgens de commerciële bergers pleegt de KNRM broodroof door schepen die niet in directe nood te zijn te bergen.... maar ja wat gebeurt er met een schip dat stuurloos ronddrijft... dat komt uiteindelijk in nood. Dus dat de KNRM ook schepen die niet direct in nood zijn helpt is niet meer dan logisch. De commerciële bergers hebben wel een punt: het hoofdkantoor van de KNRM stelt dat zij niet voor pechgevallen uitvaren..... dit gebeurde gisteren dus wel in principe. Is het dan broodroof? Tja..... zeg het maar??!!?

 

Misschien is het goed als de commerciële bergers eens met de KNRM om te tafel gaan om de lucht wat te klaren. Iedereen houdt van de KNRM aangezien deze helden bij nacht en ontij hun eigen leven riskeren om mensenlevens te redden. Daarentegen zijn we als watersporter maar wat blij wanneer we met pech ergens liggen en een commerciële berger ons uit de nood haalt..... Laat de stelregel zijn: alles dat stuurloos vaart is in gevaar en is voor de KNRM, alles wat stuk is en voor anker ligt of ergens aangemeerd is: das voor commerciële bergers. Als we dit nou eens als stelregel accepteren dan is dat toch prima geregeld. Geen ordinaire ruzie meer om wie mag redden..... Hé schreven wij dat 6 maanden geleden ook al niet??!?! Anyway: kom tot elkaar, dan komt alles vanzelf wel goed....... toch?!?!?

 

Voor meer info over de KNRM kun je naar www.knrm.nl Voor meer info over commerciële bergers moet je maar even Googlen, dat zijn er teveel. Wel hebben we de site van de bergers van het bootje in kwestie voor je die gisteren dus vlakbij Lelystad goed handelend hebben opgetreden: Lima Delta Safety uit Edam dus www.limadeltasafety.nl 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

foto Happy Sailor, mag gedeeld worden onder bronvermelding