Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2018
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Kippenvel: de legende van Hugh Williams!

Kippenvel: de legende van Hugh Williams!

Vrijdag 7 februari 2014

In de rubriek 'SPOOKY' publiceren we nautische spookverhalen en legendes. Deze keer hebben we het WAAR gebeurde verhaal van Hugh Williams..... WAAR GEBEURD! Hoe we weten dat het echt gebeurd is, simpel: alles staat in het Lloyds scheepsregister genoteerd. Lees en huiver, lees en verwonder, lees en....... krijg kippenvel van nek tot enkel.... SPOOKY!

 

Als Hugh Williams aan boord is..... neem dan een ander schip!

 

Ons verhaal begint met een zeeman uit Wales genaamd Hugh Williams. Er is niet zoveel bekend over Williams behalve dat de naam Williams een echte zeevaardersnaam is in de streek Noord/West Wales waar dit verhaal zich afspeelt. Het begint op een ijskoude decemberdag in 1664, op 5 december 1664 om precies te zijn. De wind waait al dagen hard en de schepen die zich via de Menai Strait een weg banen naar de veilige haven van Bangor vechten voor hun leven. Op een van de schepen die op die noodlottige 5 december op zee waren zat Hugh Williams.

 

Het noodlot sloeg toe, het vrachtschip waar Williams op voer begon water te maken. Meer en meer water stroomde het ruim in en de driemaster begon slagzij te maken. Er was geen houden meer aan, hozen hielp niet meer en het schip verging met man en muis.... althans.... alle 81 opvarenden kwamen om, behalve Hugh Williams die op miraculeuze wijze de kust wist te bereiken. De schipbreuk werd gemeld aan Lloyds die de namen van de overledenen en de enige overlevende noteerde.

 

We maken een sprong in de tijd naar 1785. In dat jaar ging het wederom mis in de Menai Strait en wederom op 5 december. Een schip raakt zwaar in de problemen tijdens een winterstorm en breekt in twee stukken. Het zinken van het schip ging zo snel dat niemand van de 60 bemanningsleden aan boord het overleefde.... niemand? Nou nee, er was 1 overlevende ene Hugh Williams! Ook nu weer werd de schipbreuk gemeld bij Lloyds die alles correct archiveerde.

 

Een tijd lang ging het vervolgens goed rond de kust van Noord Wales. Natuurlijk kwamen er schepen in de problemen op de woeste Ierse Zee aldaar maar zonder opmerkelijke verhalen..... tot 5 augustus 1820. Op die dag kwam een vissersschip met aan boord 20 vissermannen in de problemen. Zoals bekend kan het op de Ierse Zee en de Menai Strait in het bijzonder enorm spoken tijdens een storm. Op die duistere 5 augustus 1820 vocht de uit Wales afkomstige vissersboot wanhopig tegen de golven en de wind. Na uren en uren van geselingen door de elementen brak de mast, het schip maakte slagzij en verdween in de bulderende golven haar bemanning meesleurend de diepte in... allemaal........ op 1 na: Hugh Williams.

 

Is het verhaal nu ten einde? Nee: tijdens het begin van de Tweede Wereldoorlog, op 10 juli 1940, loopt er voor de kust van Noord Wales een Engelse Trawler op een Duitse zeemijn die even daarvoor was gelegd door een Duitse U-Boot. De trawler ontploft, vliegt in brand en verdwijnt in de golven....... Tja...... 1 overlevende: Hugh Williams.

 

Ook de schipbreuken op 5 augustus 1820 en die op 10 juli 1940 worden gemeld aan Lloyds die ze in haar archieven opneemt. Niemand slaat acht op de verschillende scheepsrampen, er vergaan wel meer schepen op de Ierse Zee en de Menai Strait. Niets bijzonders. Door de periode waarin het gebeurd, verspreid over bijna 300 jaar, maakt niemand bij Lloyds wakker.... Tot er in de jaren zeventig van de vorige eeuw een stagiair puur bij toeval een aantal verloren gegane schepen aan elkaar koppelt en zo de naam van Hugh Williams ontdekt.... Toeval of is er iets ergers aan de hand, een kwade demon die onschuldige zeevaarders het graf in jaagt om maar wat te noemen?! Feit is dat er op nagenoeg dezelfde plek in Noord Wales door de eeuwen heen 4 schepen zijn vergaan met steeds dezelfde overlevende.

 

Wij zouden in ieder geval bij een vaartocht over de Ierse Zee en de Menai Strait even informeren of er iemand aan boord Hugh Williams heet... zo ja: wegwezen, stap in een reddingsboot en kijk niet om....... vooral niet omkijken!