Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
© Kings of the North, 2024
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Plezierbelasting.....

Plezierbelasting.....

Donderdag 16 januari 2014

Iedere zoveel jaar roept de politiek op tot het heffen van vaarbelasting. Vanaf de jaren 70 tot aan nu, hoewel het anno januari 2014 wat stil is..... Alle politieke richtingen hebben zich hieraan door de jaren heen schuldig gemaakt. Hoewel keer op keer de plannen van tafel worden geveegd blijft men vasthouden aan deze onbelaste doorn in het oog.

 

Varen = Plezier dus..... Plezierbelasting!

 

Varen levert in principe aan accijnzen, BTW, toerisme (toeristenbelasting) enz. genoeg op maar echt 1 op 1 belast is het niet en dat kan natuurlijk niet, want belasting moet je heffen op zo veel mogelijk dingen, vooral op plezier. Geen gezeik, iedereen belast, want de maatschappij dat ben jij, de Europese Unie dat zijn wij en daar zul je verdraaid nog aan toe voor betalen! Onze hobby's eerst. Plezier moeten we niet willen met zijn allen, lang leve Calvijn en betalen kreng! U bent nog niet blauw dus die broekriem kan nog veel strakker!

 

De vaarbelasting dus. Zo wou men in 2009 boten belasten per vierkante meter. Je zou dan 8 euro per vierkante meter betalen. Sluis- en bruggeld zouden komen te vervallen dus afhankelijk van je boot en vaargebied zou je er iets op achteruit gaan. Een volledig rechthoekige boot van 8 x 3 meter zou neerkomen op 192 euro jaarlijkse belasting. Creatief meten kan, want een boot is niet vierkant en vierkante meter schatten is sowieso moeilijk voor controlerend oom agent. Mocht je nu het seizoen door vele weekendjes weg gaan en dan veelal gebruik maken van bruggen en sluizen dan bespaar je zo 80 euro per jaar uit. Er moet toch al gauw 2-3 Euro in zo'n klompje soms zelfs meer en dit zou dan verleden tijd zijn. Grofweg zou je er dan dik 100 euro per jaar op achteruit gaan. Zo nu en dan buiten de jachthaven overnachten en 1x op de boot eten in plaats van een restaurant en je merkt het  nauwelijks meer terug. Je geeft de rekening gewoon aan de horeca en jachthavens.

 

Wat is nu het probleem dan hier? Dat is de handhaving! In principe (heel voorzichtig) zijn er ongeveer 300.000 boten van gemiddeld 7 meter. Hoewel dit in principe (heel voorzichtig) ongeveer 40-50 miljoen moet kunnen opleveren moeten daar nog wat miljoenen vanaf wegens het vervallen van het klompje bij de brug. Om nu een compleet registratiesysteem te gaan bedenken en permanent te handhaven (dus meer politie op het water) voor het doel belasting te kunnen heffen is eigenlijk de moeite niet zo. In ieder geval niet op korte termijn. Kentekens, chipkaarten, vignetten en meer politie? Dat kost een paar centen. Het hele plan moet dan weer op de schop en zo verdwijnt de vaarbelasting iedere keer weer van het toneel. Je zou dus zeggen dat een volgend plan de burger gewoon meer moet kosten.

 

En ja dat plan kwam. In 2012. Het idee van vierkante meter wordt vervangen door waarde. Zucht u even mee? De waarde van een boot is nogal variabel. Vooral de staat van het onderhoud bepaalt de waarde. Een WOZ waarde voor je boot? Wie bepaalt de waarde? Nieuwwaarde? Koop een goedkoop hok en je betaald je de pleuris omdat die ooit lang geleden veel waard was. Niet eerlijk! Slecht plan. Hoe dan ook : Hetgeen wat u als hobbyist dan uiteindelijk per jaar kwijt zou moeten zijn was tussen de 140 en 600 euro en dat moest de staat 100 miljoen opleveren. Wegens een door uiteraard en uiteindelijk tal van uitzonderingen en regels nodeloos complexe constructie (immers heffen op waarde?) blijft er netto natuurlijk veel minder over voor de staatsgraaiers. Belasting innen is een full time job. Vraag maar aan uw lokale tollenaar. Het lijkt mij dan ook efficiënter om uit te gaan van gewicht of lengte. Dat is makkelijk te achterhalen. Boten worden zelden langer of zwaarder en de fabrikant heeft die gegevens gewoon nog in de oude of nieuwe catalogus staan. Hoe te handhaven valt wel bij elkaar te denken maar laten we nu niemand op goede ideeën gaan brengen.

 

Nee nee, vooral geen goede ideeën!

 

En dat is dan wel weer positief, want in het belastingkamp zit ook een vreemde onlogische eend in de bijt. Een politieke club met als naam zoiets als de zijde waaraan u de groene boei houdt als u richting zee vaart, bakboord dus. Deze club vind in 2012 dat het maar veel duurder moet en lekker simpel. In verband met handhaving gewoon 1000 euro per boot per jaar. Ongeacht lengte, prijs, wat dan ook. Dan haal je ineens 300 miljoen op. Ik zou dan opteren voor 10000 per jaar. Dat is ineens 3 miljard. Of nee. Zet er nog een nul bij. Laat deze mensen maar aan het hoofd van de geld drukkerij. Ze weten in mum van tijd al ruziënd een prachtig nummer op dat papiertje te zetten. “Dat is dan 2,50. Heeft u terug van een briefje van 5 miljoen?” Dat bijvoorbeeld de lokale zeeverkenners met 25 piraatjes waarmee ze kinderen zeilles geven aangeslagen worden voor 25000 euro per jaar is dan wel zo simpel. Dat brancheorganisatie HISWA verbijsterd is over dit soort Gilles de la Tourette veroorzakende plannen die overigens in geen enkel verkiezingsprogramma stonden is begrijpelijk. Op de lange termijn kost zo'n maatregel alleen maar. In Italië is men jaren terug ook zo'n geld drukkerijtje begonnen. De meeste mensen deden de boot weg en de andere gingen in Kroatië of ergens liggen. De kleine man was de pineut. Iets achterlijk duur maken werkt niet, behalve met brandstof, want dat hebben de mensen en economie echt nodig. Dat is een soort van primaire levensbehoefte. Net als water. Hef daar schurfterig veel belasting op en niemand zal stoppen met water drinken. Hooguit verdorsten maar dat is niet vrijwillig en bovendien vanuit een chique grachtenpand met toastje kaviaar maakt dat ook helemaal niks uit.

 

Of dit onzalige belastingplan überhaupt doorgaat is niet duidelijk. Een heffing op waarde zou best wel eens realiseerbaar kunnen zijn maar waarschijnlijk heeft bakboord het volledig getorpedeerd. Dank daarvoor. Misschien komt er dit jaar of volgend jaar weer een nieuw voorstel. Hopelijk doet bakboord dan ook weer mee.

 

De verzuring van mensen!

 

Het is echter nog niet klaar. Wat erg is zijn niet de dwaze suggesties van politici die al decennia lang proberen pleziervaart te belasten. Wat erg is is de achterban die het roerend eens is met die politici om de verkeerde motieven! Wat mij namelijk echt opvalt is een soort van verzuring van de mentaliteit van de Nederlander. De commentaren van de medemens over dit onderwerp gaan zo van laat de watersporter maar betalen, want dat is een rijke patser met geld zat en als je plezier hebt moet je maar betalen. Het stelselmatig toejuichen van heffingen op dingen die henzelf niet treffen komt op een weldenkend mens over als pure misgunning. Omdat ik het niet heb moet een ander maar grof betalen. Wat zegt u? U betaalt uzelf het schompes om auto te kunnen rijden dus moet iemand op zijn vrije zaterdag in zijn bootje dat ook? In plaats van dat u opkomt voor uw recht wilt u dat alle anderen hetzelfde onrecht wordt aangedaan? Wat kan u dat toch mooi verwoorden mijnheer, met uw rood uitslaand jaloers hoofd tijdens het wachten op een brug die voor 5 euro per boot opengaat. Nee uw tijd is waanzinnig kostbaar. 2 uur dagelijks in de file maar die brug schaadt de economie (op uw vrije zaterdag), want u moet maar liefst 5 minuten van uw waanzinnig kostbare tijd opofferen. En die "schade" moet de man met het bootje maar ophoesten. Nee dan opteer ik voor een domme hoofden tax. Mijnheer, u kletst uit uw nek, snijd geen hout en bent simpelweg niet te volgen. Politicus of niet. Wilt u even betalen mijnheer? Heel makkelijk en eerlijk gewoon per woord belast..... de nieuwe tax voor 2014!

 

 

 

Door:

 

Emil Miedema