Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2022
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Ruzie over wie ons mag REDDEN!

Ruzie over wie ons mag REDDEN!

Donderdag 5 september 2013

En we hebben weer iets nieuws in Nederland dat te belachelijk voor woorden is. Het is OORLOG op het water..... Deze keer niet met duizend bommen en granaten of Armada's en U-boten, nee het is veel vreemder. Er woedt een heuse oorlog over wie ons mag redden wanneer we met ons bootje in nood zitten!!!!!

 

Het Markermeer vormt de frontlinie!

 

Wat is er aan de hand? Eigenlijk is het heel simpel. Je zit op je boot en constateert dat er iets mis is: je motor is gestopt, je bent zinkende, je zit vast op een zandplaat, iemand is onwel geworden, brand aan boord.... allemaal zaken waar je liever even niet aan denkt maar die wel kunnen gebeuren. Wat doe je in zo'n geval? Je slaat alarm. Dit gebeurt doorgaans bij de kustwacht die de melding dan weer doorstuurt naar de KNRM en/of een berger in de buurt. De laatste is een commercieel bedrijf dus die willen geld verdienen aan jouw noodgeval. Doordat de KNRM met vrijwilligers werkt die eerst opgetrommeld dienen te worden en vaak van wat verder moeten komen is zo'n commerciële berger er in sommige gevallen eerder bij. Nog steeds niets vreemds aan de hand..... maar nu komt het. De KNRM werkt GRATIS, een commerciële berger NIET!

 

Helaas gaan een aantal commerciële bergers, met name rondom het Markermeer, wat verder dan fair is. Zij geven zich uit als KNRM schip zodat de opvarenden van het jacht in nood helemaal happy zijn. Ze worden gered en ook nog eens helemaal GRATIS. Wat een deceptie wanneer er dan eenmaal in de haven een DIKKE rekening door de commerciële berger wordt gepresenteerd die in sommige gevallen kan oplopen tot duizenden euro's..... Dan voel je je genaaid!

 

Nu stellen de commerciële bergers dat een jacht met motorpech niet altijd per defintie een noodgeval hoeft te zijn. Die opvarenden hoeven niet gered te worden maar alleen maar weggesleept. Zij zien de KNRM dan ook als broodrovers in deze. Is natuurlijk wel wat voor te zeggen maar.................. een jacht zonder motor kan natuurlijk ieder moment wel in de problemen komen met alle gevolgen van dien. Dus in zo'n scenario is toch altijd snelheid geboden. Beter de situatie redden als het nog niet uit de hand is gelopen. De KNRM doet er goed aan ook zo'n melding serieus te nemen.

 

Wat die commerciële bergers moeten doen is gewoon EERLIJK communiceren. Zijn zij eerder bij een melding dan dienen ze zich te legitimeren als zijnde een commerciële partij plus dat hun diensten bedrag X kosten. De opvarenden kunnen dan beslissen voor de veiligheid van directe hulp te kiezen of te wachten op de KNRM. Dat is eerlijk, zo moet het. Staat overigens wel tegenover dat die commerciële mannetjes bij windkracht 11 of op feestdagen lekker thuis blijven en de KNRM de rotklussen laten opknappen.... maar goed..... so be it.

 

Ruzie over wie ons mag redden, het moet niet gekker worden!

 

Anyway, het werk van de KNRM is en blijft onverminderd belangrijk.  Aanmelden als donateur is misschien wel het slimste dat je kunt doen als watersporter, jij wilt immers ook GRATIS gered worden toch?! Ga naar www.knrm.nl en meld je aan!

 

 

 

 

 

foto Happy Sailor Magazine, mag gedeeld worden onder bronvermelding