Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2022
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
STOP de Botendief: 10 tips!

STOP de Botendief: 10 tips!

Maandag 5 augustus 2013

Helaas voor ons watersporters worden er meer en meer boten en bootonderdelen gestolen. Via Twitter zien we geregeld vertwijfelde booteigenaren op zoek naar hun gestolen schip. Wist jij dat volgens de Nederlandse Politie er jaarlijks 1200 boten worden gestolen en meer dan 2000 buitenboord motoren? Deze aantallen liggen volgens de Politie nog vele malen hoger aangezien vreemd genoeg nog steeds niet iedereen aangifte doet van diefstal. Hoe het ook zij: het dievengilde heeft de watersportsector ontdekt met alle gevolgen van dien.

 

STOP de Botendief, die schurk zal NOOIT meer aan jouw bootje komen!

 

Nee, we gaan hier niet een betoog houden over handjes afhakken, kielhalen, schandpalen of wat dan ook. We gaan ons hier buigen over de vraag hoe de botendief te stoppen zodat hij weer een eerzaam beroep kiest.... autodief ofzo...... Anyway: volgens een oud gezegde is voorkomen beter dan genezen, daarom heeft Happy Sailor 10 anti botendiefstal tips voor jou!

 

Tip 1:

Maak gebruik van goede sloten voor zowel de kajuitdeuren als bijvoorbeeld op de buitenboord motor. Leg je boot aan de ketting, klinkt stom maar met je fiets doe je het ook..... dus een goede ketting met een stevig slot doet al wonderen.

 

Tip 2:

Dit is vooral voor duurdere schepen interessant: een alarm en/of GPS systeem met een track and trace erop. Zo kun je je schip overal volgens. Maak wel duidelijk dat dit systeem aan boord is. Dieven zullen snel voor een andere buit kiezen.

 

Tip 3:

Laat NIETS van waarde dat niet op de boot hoeft te liggen eraf. Dus geen digitale camera in de kajuit achterlaten, haal je mobiele kaartplotter van de standaard af en neem hem mee naar huis. Zorg dat eventuele navigatie apparatuur op z'n minst goed vastzit zodat dit niet binnen 1 minuut los gewrikt is en zorg er sowieso voor dat er NIETS in het zicht ligt.

 

Tip 4:

Maak gebruik van jachthavens. Boten die zomaar ergens in een vaartje liggen zijn vele malen kwetsbaarder dan de boten in een jachthaven, sowieso voor vandalisme (dit is natuurlijk ook een groot probleem).

 

Tip 5:

Zorg ervoor dat je boot herkenbare uiterlijke kenmerken heeft als een grote naam die er niet zomaar af te krabben is of op de ramen je postcode laten graveren (doe je bij je auto ook dus waarom niet bij je boot?). Hoe persoonlijker jouw schip is des te lastiger is het om je schip te verbergen door een dief.

 

Tip 6:

Gebruik een afsluitbare accubrug. Simpel zat: je schakelt de accu's uit en zet de accubrug op slot, zo is de boot met geen mogelijkheid te starten en dient de dief allemaal kabels te ontkoppelen om vervolgens de boot überhaupt te kunnen starten. Dit is een tijdrovende klus waar de meeste botendieven voor zullen terugschrikken.

 

Tip 7:

Laat je boot NOOIT open en onbeheerd achter tijdens een vaartocht. Iedereen heeft ze wel eens gezien ergens op een mooie aanmeerplek in de natuur: boten die open achter zijn gelaten door de schipper terwijl hij/zij even een wandelingetje aan het maken is. Veel botendieven varen zelf ook dus die zullen deze kans niet kunnen laten liggen.

 

Tip 8:

Vervang je kajuitdeur voor een steviger exemplaar. Jachtdeurtjes zijn vaak gemaakt van dun licht hout dat met een ferme mep doormidden is..... dat beschermt jouw boot niet. Neem dik stevig hout en zorg ervoor dat het goed aansluit met de scheepsromp. Breng aan de binnenzijde aan weerszijden van de deur een extra slot aan, kan een schuif zijn of een deurknip. Zo voorkom je in ieder geval dat er makkelijk binnen gekomen kan worden.

 

Tip 9:

Wanneer je bijvoorbeeld door drukke werkzaamheden elders een aantal maanden niet bij je boot kunt zijn zet hem op het droge. Kost je takel en bokkosten maar je boot stelen is dan wel een hele toer. Zet je hem tijdelijk op een trailer zorg er dan wel voor dat deze voorzien is van ZEER deugdelijke sloten, geldt sowieso voor alle trailerboten. Goed sloten op de dissel en een wielklem op een van de trailerwielen.... zo blijft die absoluut wel staan!

 

Tip 10:

Plaats lamp met bewegingsmelder aan boord. Een dikke led lamp die veel licht geeft verbruikt nauwelijks stroom maar heeft wel degelelijk een afschrikwekkend effect. Oké de lamp zal bij harde wind wellicht af en toe aanspringen (de boot schommelt dan immers) maar dit weegt natuurlijk niet op tegen een diefstal. Kost weinig zo'n lamp en is zo geplaatst.

 

Mochten de bovenstaande tips toch niet helpen en zo'n misbaksel is er met je boot of wat dan ook vandoor..... AANGIFTE DOEN. Altijd. Wij weten zelf ook wel dat de Politie drukker is met bonnenquota's en aanverwante bekeuringszaken maar geef ze toch het voordeel van de twijfel. Er worden boten teruggevonden en zo nu en dan ook een buitenboordmotor dus...... Wat je ook MOET doen is je boot goed fotograferen, de registratienummers (als die er zijn) allemaal noteren en een goede omschrijving maken van je schip. Dit is handig voor de opsporing van een vaartuig en natuurlijk voor de verzekeraar, die wil natuurlijk graag weten wat er gestolen is. Zorg ervoor dat de foto's actueel zijn, dus niet bij aanschaf enthousiast plaatjes schieten om vervolgens 5 jaar later de boot over te spuiten in een andere kleur en dit dan weer NIET vast te leggen.......

 

Dit is een ongezellig artikel en helaas al te actueel. Daarom: een gewaarschuwd mens telt voor twee. Denk na over de beveiliging van jouw eigen boot(je). Niets is zo frustrerend als aan te komen aan de kade bij een lege plek..... de gedachte dat zo'n ontiegelijke lul, zo'n luie klootviool, zo'n MISBAKSEL aan je boot heeft gezeten.... WHAAAAAAA...... Wij zijn weg: op naar de haven alles extra vastzetten enzo....

 

 

 

 

 

foto met dank aan: Lawenforcement Today.com