Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2022
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Ter land, Ter ZEE..... maar NIET in de lucht!
Ter land, Ter ZEE..... maar NIET in de lucht!
Ter land, Ter ZEE..... maar NIET in de lucht!
Ter land, Ter ZEE..... maar NIET in de lucht!
Ter land, Ter ZEE..... maar NIET in de lucht!
Ter land, Ter ZEE..... maar NIET in de lucht!

Ter land, Ter ZEE..... maar NIET in de lucht!

Dinsdag 16 juli 2013

Het mooie aan botenland is dat er van tijd tot tijd mensen zijn die iets bedenken dat eigenlijk niet bedacht had hoeven worden, of toch wel?! Happy Sailor Magazine kwam de Iguana24 op internet tegen en had meteen zoiets van WTF (what the fuck of netter verteld: bliksems wat is dit.... dat zou dan zijn BWID)..... Anyway de Iguana24 dus!

 

Rijden, Varen.... Opvallen!

 

De Iguana24 is een boot uitgerust met een rupsband.... Je leest het goed: een RUPSBAND! Een boot met een rupsband, waarom? De gedachte van de werf is simpel. Middels deze rupsband kan de boot simpel het strand op en af worden gereden. Ideaal toch voor reddingsbrigades en mensen die aan een strand wonen?! Die gedachte is nog niet eens zo gek. De kustlijnen all over the world herbergen kilometers prachtig strand zonder enige havens in de buurt. Een boot te water laten in rul zandstrand is lastig, zo niet onmogelijk. Met een hele dikke 4x4 lukt het wellicht maar de kans dat je vast komt te zitten met trailer en al is GROOT. De Iguana24 opent alle stranden voor je om daar je boot in en uit het water te halen.

 

Feitelijk is een Iguana24 een amfibisch voertuig, immers: hij kan zowel op land als op het water uit de voeten. Eerlijk is eerlijk: de weg ermee op? Even boodschappen doen in het centrum met je Iguane24 zit er niet in. De snelheid over land is laag en je vult al gauw 2 tot 3 parkeerplaatsen op...... niet doen dus. Terug naar het primaire doel van de rupsband, de boot in en uit het water halen. Slim bedacht eigenlijk. Geen te water laat helling te stijl, geen zand te rul en geen bodem te blubberig..... De boot is gemaakt van aluminium en het rupsband systeem met behulp van veel composiet materialen waardoor het geheel enigzins licht blijft qua gewicht. Wist jij dat zo'n rupsband die je weg kunt klappen tegen de romp van de boot maarliefst 700 verschillende onderdelen bevat?!?!?

 

Verder is de Iguana24 natuurlijk een boot om mee te varen. Als boot is het een prima ding. Vaart lekker stabiel en kan met de juiste motorisering lekkere snelheden bereiken. Het afwerkingsniveau is HOOG en qua design zit het wel snor. In het water oogt ze als een snel varende tender met moderne looks. Best een fraai ding.......toch?!

 

Even wat specificaties:

- lengte 7 meter

- breedte 2,83 meter

- diepgang 1,10 meter (valt mee wanneer we kijken naar die rupsbanden)

- gewicht 2.100 kilo (valt dus ook weer mee gezien de rupsbanden)

- capaciteit: 8 personen

- motorisering 250 PK

- maximum snelheid 38 knopen

- uitrusting: o.a. stuurbekrachtiging, een douche, complete navigatie van Garmin en meer......

 

Het schip wordt in Frankrijk gemaakt en is daar ook ontworpen. De werf: Iguana Yachts, maakt naast de Iguana24 ook een grotere versie met meer luxe en comfort aan boord, de Iguana29. Het is FRANS dus niet piepen wanneer er af en toe eens iets afvalt maar tegelijkertijd echt in de geest van André Citroën (de autobouwer die vernieuwing in techniek en design naar een hoger niveau heeft getild). De Iguana24 is slim bedacht en zal op iedere plek waar ze aan en afmeert veel bekijks trekken..... en daar is het vaak bij de schippers om te doen: ZIEN en GEZIEN worden.

 

Meer weten over de werf en de Iguana24 en 29? Check www.iguana-yachts.com en wie weet zien we jou binnenkort als een volwaardige Tiger Tank met rupsband en al de zee bestormen..... gelukkig heb je geen geschut aan boord......

 

 

 

 

foto's met dank aan Iguana Yachts