Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2018
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Gezwets over Vaarbewijs!

Gezwets over Vaarbewijs!

Donderdag 27 juni 2013

Eergisteren heeft er een ernstig ongeval plaatsgevonden op het Prinses Margrietkanaal bij Grou. Een vlet met daarop 2 opvarenden is overvaren door een vrachtschip. Wat dit ongeval nog erger maakt is dat een van de 2 opvarenden inmiddels aan haar verwondingen is overleden, de andere ligt nog in kritieke toestand in het ziekenhuis (update van de redactie: ook de tweede opvarende is helaas overleden). Een vreselijk ongeluk en wij leven natuurlijk intens mee met de nabestaanden.

 

Wat wij NIET doen is dom zwetsen over het Vaarbewijs!

 

Hoe erg dit ongeval ook is, direct gaan roepen dat iedereen maar een vaarbewijs dient te hebben is minstens zo erg. Mensen die economisch belang hebben bij de verstrekking van vaarbewijzen roepen te pas en te onpas dat er strengere regels moeten komen en dat iedere schipper toch op z'n minst zo'n papiertje dient te hebben. Wat een GEZWETS! Hun argumenten dat ongelukken als deze voorkomen dienen te worden zijn in deze zo misplaatst dat het bijna lachwekkend zou worden, ware het niet dat we het hier wel hebben over een serieuze zaak.

 

Wanneer we kijken naar de feiten van de meest recente zware watersportongelukken (toevallig allebei op het Prinses Margrietkanaal) zien we dat in beide gevallen een vaarbewijs geen redding had gebracht. Het eerste ongeval met een sloep die overvaren werd was te wijten aan motorpech...... wat had een vaarbewijs daar uitgericht? Het tweede ongeval dat eergisteren plaats heeft gevonden was te wijten aan onoplettendheid van de schipper. Naar verluidt heeft het binnenvaart schip tijdig getoeterd om de schipper te waarschuwen en hebben ook mede watersporters de man geprobeerd te alarmeren. See no evil, hear no evil: stug doorvaren zorgt er in zo'n geval voor dat het NIET goed afloopt..... Heeft NIETS met een vaarbewijs te maken, is gewoon (hoe triest ook) ernstige nalatigheid van de schipper.

 

Ernstige nalatigheid.... dat zie je ook bij schippers met vaarbewijzen! Kijk maar eens naar de vele speedboat ongevallen (die hebben allemaal een vaarbewijs). Hoeveel zeewaardige grote jachten komen er niet in de problemen door nalatigheid? Sterker nog, binnen de beroepsvaart gaat al zoveel mis...... allemaal mensen met MEER dan 1 vaarbewijs.

 

Wanneer we verder redeneren valt het met het aantal ongevallen zelfs wel mee op het water. Er gaan op een mooie dag gigantisch veel mensen het water op en afgezien van wat kleine aanvaringen horen we zelden van ernstiger incidenten.... Ja schippers die met elkaar op de vuist gaan in een drukke sluis, die vechten ook met een vaarbewijs wel. Zijn namenlijk TOKKIES en die heb je helaas overal, met of zonder vaarbewijs. De meeste ongelukken doen zich voor met surfers en hear hear: die hoeven van de vaarbewijs lobbyisten sowieso geen vaarbewijs (is niet na te leven of zoiets). Dus..... de groep die het het hardste nodig zou hebben komen er niet voor in aanmerking. Juist! Snapt u het nog?

 

Ondergetekende vaart zelf al JAREN incidentloos en daarbij weet ik zeker dat nagenoeg alle lezers van deze column datzelfde doen, met of zonder vaarbewijs. Dit heeft alles te maken met gezond verstand. Wij varen niet recht op een vrachtschip af met de gedachte dat deze wel aan de kant zal gaan. Wij varen niet in het midden op drukbevaren waterwegen. Wij houden rekening met een ander en sowieso met de beroepsvaart. Het gaat pas mis wanneer wij ons vaarpleziertje gelijk gaan stellen aan een recht. Wij hebben het RECHT daar te varen dus iedereen moet maar wijken. Iedereen moet voor ONS aan de kant want wij zijn RECHTSCHAPEN en onze boot is beter...... Zo'n instelling los je niet op met een vaarbewijs. Hoffelijkheid op het water lost de meeste situaties op, toch?!

 

Zijn wij dan tegen het Vaarbewijs? Geenszins! Wanneer je met een groot zwaar schip van boven de 15 meter het water op gaat is het essentieel dat je wat van de regels afweet. Ditzelfde geldt voor snelvarende schepen, helemaal niks mis met de regels hieromtrent. Maar om voor 'Ome Piet' die een paar keer per jaar met zijn kruisertje over de Loosdrechtse plassen sjokt..... Doe even gewoon. Als Ome Piet gewoon uitkijkt en zich een verantwoord schipper toont gebeuren er echt geen ongelukken hoor..... Datzelfde zouden die met vaarbewijs uitgeruste schippers op die veel te grote kruisers in een bepaald vaargebied ook moeten doen. Lost veel ellende op.

 

Kortom: vaar met je gezonde verstand en geef een ander de ruimte..... daar hebben wij geen vaarbewijs voor nodig!

 

 

Door:

 

André Miedema

Uitgever Happy Sailor Magazine