Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2022
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
En we zijn in STELLENDAM!
En we zijn in STELLENDAM!
En we zijn in STELLENDAM!
En we zijn in STELLENDAM!
En we zijn in STELLENDAM!
En we zijn in STELLENDAM!

En we zijn in STELLENDAM!

Dinsdag 4 juni 2013

Zoals je wel gemerkt zult hebben zijn er inmiddels diverse berichten gepost over de tocht van de Kotter ST9 Godewind van Friesland naar Stellendam. Afgelopen weekend bereikte Schipper Jan met de Godewind zijn bestemming.

 

Middelharnis en Stellendam BLIJ met de komst van de Godewind!

 

Het was een tocht die uiteindelijk 4 dagen varen heeft gekost. Vertrek op woensdag, aankomst op zaterdag. Er zaten lange vaardagen tussen en Schipper Jan was dan ook blij dat hij de kotter uiteindelijk af kon meren..... Of toch niet? 'Je gaat je snel hechten aan zijn fijn scheepje als de Godewind', aldus de schipper. Een mooie tocht die ook een aantal NIET zo mooie momenten kende..... ja varen is niet altijd even Pais en Vree.......

 

Zo konden we maar moeilijk wegkomen uit Jachthaven Lunegat. De havenmeester had de kotter iets naar voren gelegd zodat er nog een slepertje tussen de Godewind en een andere sleper in kon liggen. Gevolg: de boeg van de Godewind lag in de blubber..... lastig manouvreren hebben we ervaren. Ook waren we 'vergeten' de keerkoppeling bij te vullen. Dus na een half uur varen en diverse malen onszelf afgevraagd te hebben waarom hij toch steeds in de vrijstand sprong toch maar eens het keerkoppelingsvloeistofpeil (leg dit woord maar eens neer bij Scrabble) gecontroleerd...... Bijgevuld en verder varen.

 

Zo werd Schipper Jan op woensdagavond overvallen door dichte mist waardoor hij de tocht naar Enkhuizen moest afbreken om in Stavoren af te meren. Ook hadden we wat inwateringsproblemen. De Kotter had een lange tijd stil gelegen dus boven de waterlijn was het hout wat uitgedroogd. Gevolg: ongezellig veel water in het motorruim. De Bilge in Amsterdam door de Bilgeboot af laten pompen.... Weer vertraging. Natuurlijk is het oponthoud bij de Douane HILARISCH te noemen, € 10.000,- boete voor Diesel die gewoon in het schip hoort (en ook mag) te zitten...... WEIRD die Nederlandse wet!

 

Maar goed, Schipper Jan zette stug door. Hij is een echte BIKKEL naar nu blijkt. Geen Douane of mist, Geen lekwater of onwelwillende brugwachters (Leeuwarden) hielden hem en zijn Godewindje tegen. Varen: dat moest er gebeuren! Dus zo eindigde de reis van de Godewind in Stellendam. Gisteren heeft de overdracht aan de nieuwe eigenaar plaatsgevonden die verguld was met zijn nieuwe aanwinst. Hij gaat de Godwind opknappen en ombouwen tot recreatieschip en er op het Haringvliet en de Schelde mee varen met als nieuwe thuishaven Middelharnis.

 

De medeschippers in Stellendam en Middelharnis gaven hem al de duim omhoog want wie wordt er nu niet blij van zo'n echte stoere houten Kotter? Bijna iedereen blijkbaar getuige het grote aantal positieve reacties onderweg. Tot slot hebben we wat sfeerfoto's van de binnenhaven in Stellendam alwaar de Godewind omringd door andere Kotters een paar dagen zal blijven.

 

Het ga je goed Godewind, geniet van nieuwe leven als recreatieboot!

 

 

 

 

foto's Happy Sailor Magazine, mogen gedeeld worden alleen onder bronvermelding