Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
© Kings of the North, 2024
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Vlielander vuurtoren gered van de shredder!
Vlielander vuurtoren gered van de shredder!
Vlielander vuurtoren gered van de shredder!
Vlielander vuurtoren gered van de shredder!
Vlielander vuurtoren gered van de shredder!

Vlielander vuurtoren gered van de shredder!

Vrijdag 31 mei 2013

In 1986 is de kop van de Vlielander vuurtoren vervangen voor een nieuwe. De koepel die ongeveer sinds 1913 op Vlieland haar licht liet schijnen was aan vervanging toe. Diezelfde koepel deed sinds 1883 in IJmuiden al haar werk. Een behoorlijk oud stukje Neerlandsch nautische geschiedenis. De huidige Vlielander vuurtoren functioneert prima en zal vast en zeker veilig zijn van welke shredder dan ook. Het gaat om die oude koepel.

 

Toen de koepel in 1986 van de toren is gehaald wou het bezoekerscentrum van Vlieland deze zelf behouden en er een wilde planten kas van maken. Het bedrijf dat zorg droeg voor de vervanging van de koepel wou echter teveel geld voor de koepel hebben. Was niet haalbaar voor het bezoekerscentrum. Een woordvoerder sprak dat de koepel of door een liefhebber gekocht kon worden of anders de smeltovens wachtte. Fijn! Stukje gunning zeg maar.

 

Nadat die oude koepel van de Vlielander vuurtoren is gehaald heeft deze wonder boven wonder in Zuid Holland dienst gedaan als theehuisje. Dus niet gesmolten! Maar, uiteindelijk had men waarschijnlijk toch behoefte aan een groter theehuisje waardoor de koepel toch nog op de sloop belandde. Dat is jammer. Maar, daar werd de koepel gevonden door bootfanaat Klemens Key en in overeenstemming met de burgemeester van Vlieland en Staatsbosbeheer is deze koepel verkocht aan dus Vlieland en wordt het een kiosk bij de midgetgolfbaan. Mogelijk gaat de koepel ook een rol spelen in een openluchttheater. Hoe het ook zijn mag. Na 25 jaar keert de koepel terug naar waar ze hoort. Op Vlieland!

 

Per STOOMSCHIP!

 

De tonnen zware koepel werd per ponton van Zuid Holland naar Harlingen gesleept door een echte klassieke stoom sleepboot : "De Adelaar". Deze tocht ging over de binnenwateren. In Harlingen is de koepel vastgelast aan het ponton en heeft de koepel haar reis vervolgt over zee naar Vlieland waar deze warm verwelkomt werd.

 

De Adelaar

 

De Adelaar is een stoomsleepboot gebouwd in 1925 door Werf Hubertina te Haarlem. In 1968 even de Botlek genoemd maar dat is in 1973 alweer gecorrigeerd terug naar De Adelaar. Het schip is ruim 20 meter lang en 5 meter breed en is uitgerust met een 150 PK stoommachine vervaardigd door Machinefabriek Vlaardingen en heeft lange tijd dienst gedaan voor rederij Maas te Rotterdam. Vandaar de grote "M" op de schoorsteen. Sinds 1977 is de boot in handen van de huidige eigenaar, de familie Gulik te Beverwijk. Voor meer informatie en technische achtergronden over deze prachtige sleper kijk op de site van Stichting Stoomsleepboot Adelaar.

 

 

Foto's : Omrop Fryslân, Dirk Bruin, Stichting Stoomsleepboot Adelaar