Happy Sailor kwartaalmagazine voor alle watersporters

Henk de Velde :

"Ik zat 44 uur vastgebonden aan het roer!"

Lees meer in Happy Sailor Magazine editie: vaarseizoen 2014
Kings of the North, 2022
Happy Sailor kwartaalmagazine voor de watersport
Liefhebbers gezocht!
Liefhebbers gezocht!
Liefhebbers gezocht!
Liefhebbers gezocht!
Liefhebbers gezocht!
Liefhebbers gezocht!

Liefhebbers gezocht!

Vrijdag 15 maart 2013

Van boten moet je houden, immers het bezit ervan resulteert vaak in een oneindige stroom van soms zeer vervelende klusjes. Menigeen heeft na aanschaf van zijn of haar boot zichzelf wel eens afgevraagd waar ben ik aan begonnen?!?!? Terecht, dat gevoel is ook de uitgevers van Happy Sailor Magazine niet vreemd.

 

Je kent vast wel dat gevoel dat je hebt als je bij je schip komt en er werkt weer eens iets niet. Mensen met nieuwe boten of goed onderhouden schepen zullen dit minder herkennen maar de opknappers en restaurateurs onder ons toch zeker wel. Heb je net dagen geploeterd om iets te fixen, werkt het..... om na 2 dagen weer net niet te doen wat het dient te doen.... 'Shoot me' zul je denken en wellicht zelfs roepen...... Het meest irritante is wanneer je iets niet weet en er via de geijkte wegen niet achter kunt komen. Kijk een Vetus, Bukh, Yanmar, Suzuki, Honda of wat voor 'standaard' motor dan ook is makkelijk te servicen. Maar wat gebeurt er wanneer je een oude Kromhout hebt? Of zo'n Engels wanproduct van BMC, een Renault Marine??!!? You name it. Met zulke motoren sta je alleen. Monteurs zijn er niet en de monteur die je wel vindt wil best eens wat dagen iets proberen maar dan wel op jouw kosten, kun je net zo goed direct een nieuwe Vetus kopen.... Nog lastiger wordt het wanneer het om electronica gaat of stroomvoorziening. Proefondervinderlijk klussen werkt vaak het beste maar kan soms niet. Proefondervinderlijk een boegschroef monteren is echt niet handig, gelukkig is de KNRM er om de domme klusser uit het water te halen. Daarom sowieso dit devies: kan je boot er van zinken, besteedt het dan uit. Mocht de boot dan toch kopje onder gaan kun je tenminste de monteur de schuld geven.....

 

Afijn: het probleem dat wij hier schetsen zal wel duidelijk zijn.

 

Het volgende is het geval. Ook wij van Happy Sailor lopen wel eens tegen een probleem aan. Zo hebben we al maanden problemen met onze Victron omvormer op de Happy Sailor kotter. Dan trekt hij zichzelf weer leeg, dan blaast hij de relaiskast in de haven op, dan weer springt hij niet aan..... Abracadabra zullen we maar zeggen. Wat wij nodig hebben is een handig iemand die e.e.a. goed aansluit, de motor start zodat alles goed bijlaadt en ervoor zorgt dat dit definitief verholpen wordt. Kwakzalvers te over, graag thuisblijven! Happy Sailor heeft afgelopen najaar een eikenhouten viskotter aangekocht om deze volledig te restaureren en terug te brengen in de originele staat waar hij in thuishoort. Stoer ding alleen..... hebben wij op dit moment niet de kennis in huis dit op een goede wijze te doen qua motorisch gedeelte.

 

Ben jij nou een handige liefhebber die niet wegloopt van een Victron en een 225PK MAN 6 cilinder Diesel met genoeg trekkracht om de hele steiger incl. alle aangemeerde bootjes mee te sleuren?! Heb jij zin in een mooie klus en bovenal om met je collega watersporters jouw kennis te delen?! Heb jij zin om in het magazine middels een uitgebreid interview te laten zien dat jij een technische HELD bent??!?! JA? Meld je dan NU aan en help mee een prachtige kotter in de vaart te houden. Hoe gaaf is het om tijdens evenementen deel uit te maken van de crew van de ST9 (want om hem gaat het)!

 

Samen weten we meer en samen kunnen we meer. Vandaag de ST9, morgen jouw boot!

 

Meld je aan op info@happysailor.nl en help mee een stukje erfgoed te behouden.

 

 

Specificaties: ST9 Godewind

 

Lengte: 13,30 meter

Breedte: 4,40 meter

Diepgang: 1,50 meter

Motor: 225 PK MAN 6 cilinder Diesel

Bouwjaar: 1968

Werf: Schiffswerft Bieritz (Friedrichsoog Duitsland)